Účinkující

Karla Braunová Trio  (ČR) – trio zpěvačky a flétnistky Karly Braunové ze skupiny Braagas, která se věnuje vlastním úpravám lidové hudby z Balkánu. Toto nové trio bude mít na festivalu premiéru a v nezvyklém složení flétny/šalmaj/zpěv, baskřídlovka a kontrabas zahraje vlastní verze moravských lidových písní. Karla Braunová – zpěv, flétny, klarinet, dudy; Václav Kalivoda – zpěv, baskřídlovka, trombon; Jiří Matys – zpěv, kontrabas.

Karla Braunová pochází z Vysočiny, v několika hudebních uskupeních hraje na dřevené dechové nástroje. V posledních letech se věnuje především staré lidové hudbě posbírané z různých koutů světa. Je členkou kapely Braagas, která získala v katerogii word music cenu Anděl (2010, 2014).

Jiří Matys (1978) hraje na kontrabas od roku 1994, studoval mimojiné i u Petra Tichého. Hraje folk, tancovačky, funky, hiphop, jazz, freejazz. Momentálně učinkuje s Jazzfaces (jazz pop), Dillon Werry Band (blues, rokenrol), příbramským bigbandem.

Václav Kalivoda – trombonista, hudební improvizátor a idea maker. Studoval na Gymnásiu Jana Nerudy v třídě s hudebním zaměřením a Pražské konzervatoři. V roce 2015 absolvoval trombon a klasická studia na Bard College Conservatory of Music v USA a poté strávil rok na stáži Darmasiswa v Yogyakartě v Indonésii, kde studoval hraní gamelanu, tradiční indonéské hudby. Kromě hraní klasické hudby na trombon, jak sólové, komorní, tak orchestrální, se věnuje i jiným žánrům (jazz, swing, klezmer, samba aj.) a hudbě k divadelním a tanečním představením. Věnuje se improvizaci s různými tanečníky a hudebními uskupeními (Voříšci, Moving Orchestra, Pražsský improvizační orchestr, B4 aj.). Zabývá se také improvizací pro děti s cílem rozvíjení přirozeného muzikálního vnímání.

—————-

Romanovská Tichý Hrubý – Trio (housle/koto, kontrabas, klarinety/saxofon) vzniklo v lednu 2017 z podnětu Zdenka Slabého v rámci připravovaného soundtracku ke knize o Kocourovi Vavřincovi (Jiná hudba pro kocoura Vavřince, 2018). Volnou improvizaci v repertoáru tria doplňují melodie členů tria i raná renesance. CD, které vzniklo při nahrávání písně pro kocoura Vařince, vydala letos na jaře renomovaná slovenská firma Hevhetia.

Petr Tichý (1974) je český, jazzový kontrabasista, inspirovaný nejen kávou. Jak obohatit a zlepšit svou hru i hudební myšlení konzultoval u Petra Kořínka, Jaromíra Honzáka, Miroslava Vitouše a Jiřího Slavíka na KJJ a jazzovém oddělení pražské HAMU. Mezi jeho projekty patří duo HLASkontraBAS se zpěvačkou Ridinou Ahmedovou a kapela NTS s Michalem Nejtkem a Štěpánem Smetáčkem. Spolupracoval a spolupracuje s Orchestrem Berg, Markem Novotným, s Vladimírem Václavkem, Palo Hammelem, s Ondřejem Škochem, Mírou Kemelem, Sylvií Krobovou, Feng-yűng Song, kapelou Květovaný kůň a mnoha dalšími. Tuto nahrávku nahrál na střevové struny vlastní výroby po vzoru lidových muzikantů z Těrchové.

http://www.tichykontrabas.cz/

Anna Romanovská Fliegerová vystudovala hru na housle a hudební pedagogiku. Velmi záhy začala spolupracovat s komorním orchestrem Berg, tělesem, které se orientuje na interpretaci soudobé hudby. Díky šéfdirigentovi Peteru Vrábelovi a inscenaci Schwarz auf weiss se seznámila s tradičním japonským nástrojem koto. Koto je oblíbený nástroj japonských žen v domácnosti, které se hrou na něj rozptylují od každodenních starostí.

http://www.annafliegerova.cz/

Michal Hrubý hraje na klarinety, tenor saxofon a lidové píšťaly ze Slovenska (fujaru, koncovky, šestidírkové píšťaly…). Začínal v bigbítové kapele Sveřepé prase, poté založil a vedl skupiny Neočekávaný dýchánek a Kapitán Kajman. Od roku 2009 se věnuje především volné improvizaci. V současné době působí v několika různých kapelách (Květovaný kůň aneb Hanzlová Hrubý Svoboda Tichý, Prázdné hory jsou plné větru a deště, Drozdi a droždí…). O své tvorbě říká: „Rád vydávám zvuky.

——————

Waclaw Zimpel & Klaus Kugel  (Polsko + Německo) –  Duo perkuse a klarinety hraje hudbu Hildegardy von Bingen.

Waclaw Zimpel je v Česku dobře známý polský klarinetista, věnuje se především freejazzové improvizaci. V Česku vystupoval se skupinou Switchback, složenou z polských a amerických hudebníků.

http://www.waclawzimpel.pl/

Klaus Kugel je německý bubeník a perkusista, patří k nejlepším evropským bubeníkům. Hrál například s Petrasem Vysniauskasem, Karlem Bergerem, Tomaszem Stankem, Charliem Marianem, Michelem Pilzem, Kennym Wheelerem, Vjačeslavem Ganelinem, Bobbym Fewem,  Kenem Vandermarkem a mnoha dalšími.

http://www.klauskugel.com/

————

Mats Eilertsen Turanga Quartet  (Norsko, Švédsko, Nizozemí) – Kontrabasista Mats Eilertsen je jedním z nejvytíženějších norských kontrabasistů. Na loňském, tedy prvním, ročníku Dobršské brány hrál jako člen kapely Nilse Øklanda, na druhý ročník přijede s mezinárodním kvartetem, v němž hrají norský bubeník Thomas Stronen, nizozemský cellista Ernst Reijseger a švédský saxofonista a klarinetista Fredrik Ljundkvist.

Mats Eilertsen je norský hráč na basu  a skladatel, jehož práce a hra  zahrnuje moderní jazzovou a avantgardní inovaci. Vzešel  z jazzové linie Trøndelag Music Conservatory.  Pracuje na volné noze s různými projekty jako Maria Kannegaard Trio, Nymark Collective, Dingobats, Mingus Ahh! Uhm! og Food s anglickým saxofonistou Ian Bellamy.

http://www.matseilertsen.com/

Ernst Reijseger je nizozemský hráč na viollonchelo. Je autorerm skladby pro barokní orchestr Forma Antiqua (Symfonie sopky), Dutch Wind Ensemble a Ensemble Modern. Novou platformu pro vynikající  hudební tvorbu E. Reijsegera vytvořily filmy režisérů Wernera Herzoga a Alex a Andrew Smith (Walking Out). Reijseger po celá léta aktivně sólově vystupuje Jeho sólová alba Colla Parte (1997), Tell Me Everything (2008) a Crystal Palace (2014) byla vysoce oceněna mezinárodním tiskem. Reijsegerova živá vystoupení předčí očekávání a vycházejí z odvážné a pro Reijsegera klíčové komunikaci s publikem.

http://www.ernstreijseger.com/

Fredrik Ljungkvist je švédský jazzový muzikant, hrající na soprán, tenor a baryton saxofon a klarinet a basklarinet. V roce 1993 založil vlastní kvarteto, se kterým vydal dvě alba.

V roce 2000 složil 30 minut dlouhou skladbu pro projekt Pipeline, který představoval spoluprácíšesti švédských a amerických hudebníků. Skladba byla  představena v Chicagu a ve Švédsku. Vedle Mats EilertsenTuranga Quartet hraje v mnoha dalších hudebních sestavách.

Thomas Strønen  je norský jazzový muzikant a bubeník známý více než 60 alby, který spolupracuje s mezinárodně uznávanými hudebníky po celém světě. Strønen byl členem mnnoha hudebních uskupení a projektů, např. Pohlitz, Humcrush s Ståle Storløkken, švédsko-norské kapely Parish s Bobem Stensonem, Meadow a dalších. Thomas Strønen je také přednášejícím profesorem na norské Musikkhøgskole, nahrává pro skvělou německou značku ECM a také Rune Grammophon. Jako skladatel, Strønen přispěl k vydání více než sedmdesáti nahrávek, stejně jako se podílel na skladbách pro hudební festivaly (např. Bath a Cheltenham Jazz Festival a Ultima Contemporary Music Festival) a rádia (DR, BBC, Deutsche Rundfunk, NRK, BBC).

—————————————–

Radim Hanousek + Pavel Zlámal Quintet (ČR)  – zahrají n festivalu v mezinárodním obsazení: Pavel Zlámal – saxofony, klarinety, Radim Hanousek – saxofony, klarinety, George Cremaschi (USA) – kontrabas, Didier Kern (AUT)  – bicí.

Radim Hanousek se již od 90. let pohybuje na brněnské jazzové scéně. V posledních deseti letech se soustředí na různé podoby improvizace, intermedialitu, projekty na pomezí jazzu a soudobé hudby. Věnuje se norsko-českému jazzovému kvartetu NOCZ (dále Didrik Ingvaldsen, Dag Magnus Narvesen, Marian Friedl). Tento projekt vystoupil na mnoha mezinárodních jazzových festivalech a v říjnu 2018 vydá již čtvrté cd, tentokrát s pěveckým sborem. Od roku 2015 NOCZ příležitostně spolupracuje s Ivou Bittovou. Na objednávku festivalu Janáček Brno 2016 připravila rozšířená sestava NOCZ o další instrumentalisty a norskou vokalistku Elisabeth Nygård vlastní jazzovou verzi Janáčkovy Sinfonietty.

Od roku 2013 vede Hanousek vlastní autorský projekt spojující jazz a soudobou hudbu Dust in the Groove. Projekt mimo jiné připravil vlastní témbrové, jazzové i improvizované variace na Bachovu Arii pro festival Bachův varhanní podzim 2017.

Od roku 2014 Hanousek organizuje v Brně festival improvizované a experimentální soudobé hudby – Festival ošklivé hudby.

Pavel Zlámal je interpret, improvizátor, autor hudby. Absolvent konzervatoře v Teplicích, magisterského a doktorského programu na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V průběhu studií strávil dva roky na Sibeliově akademii v Helsinkách, mimo hlavní obor – klarinet – studoval a rozvíjel též hru na basklarinet a saxofon. Kromě vážné hudby klasické se v průběhu studií stále více věnoval hudbě moderní a soudobé, taktéž hudbě jazzové a experimentální. Účastnil se mnoha mezinárodních mistrovských kurzů, jazzových i experimentálních workshopů. Kromě sólové koncertní činnosti v oboru soudobé a experimentální hudby spolupracoval s například s Rodem Patonem, Davidem Dorůžkou, Bernadette Zeilingerovou, Peterem Grahamem, Nicolasem Collinsem, Didrikem Ingvaldsenem a dalšími. Stálé improvizační duo tvoří s kontrabasistou Georgem Cremaschim (USA).

Pavel Hrubý – Klarinetista a saxofonista Pavel Hrubý je jedním z nejoceňovanějších českých hudebníků. Hraje v mnoha různých formacích, které se věnuje širokému spektru hudby od volné improvizace po jazzové standardy. Na festivalu vystoupí s Phoenix Quartetem, v němž ho doplňují pianista Michal Nejtek, bubeník Dano Šoltis a kontrabasista Jaromír Honzák.

——————-

Seshen/Wróblewski (JAP/CZ) Seshen a Michal Wróblewski se potkali v roce 2014 v Oslu na hudební akademii, kde Seshen studovala interdisciplinární program zvaný Freemover a Michal magisterský program na oddělení improvizované hudby a jazzu. Od začátku spolu tvořili v různých uskupeních (např. Michal Wróblewski Ensemble) a po krátké době začali také vystupovat v duu.

Toto duo pracuje s hlubokým prožitkem zvuku, zkoumá jeho možnosti a struktury, zaměřuje se na tělesnost a pomocí soustředěné a citlivé interakce kombinuje své možnosti skrze dvě těla – dva nástroje.

Seshen je zpěvačka, tanečnice a performerka narozená v Japonsku, v současnosti žijící v Norsku.

Během svého života vystřídala jako umělkyně několik scén, například Berlín, Vídeň, New York nebo San Francisco, v současné chvíli sídlí v Oslu, kde tvoří s místními umělci a vede taneční workshopy. Kromě svého sólového projektu spolupracuje s americkým trombonistou Benem Gernsteinem nebo norským klavíristou Christianem Wallumrodem, pravidelně vystupuje a vede workshopy po celém světě.

http://www.seshenarts.com

Michal Wróblewski je skladatel a saxofonista žijící v Praze. V Čechách vede několik těles: E Converso, Swomp, Janoušek-Wróblewski Quartet a Nejtek-Klápště-Wróblewski , kromě svých českých projektů hraje v kapelách (KIAP, Michal Wróblewski Ensemble, Mooyh nebo Transitory Museum of Minds), jejichž členové z převážné většiny sídlí v Oslu. S těmito projekty vystupoval a vystupuje v Česku, Norsku, ve velké části Evropy, ale i v Japonsku, Zimbabwe,Malawi, Uzbekistánu nebo New Yorku.

http://wroblewski.cz

——————-

Borbély Dresch Quartet (Maďarsko) – Lidová hudba současnosti – Dresch Mihály a Borbély Mihály patří již několik desetiletí k předním maďarským saxofonistům, kteří ve své hudbě spojují postupy jazzu a maďarské lidové hudby, takže byla jen otázka času, kdy začnou hrát spolu.

Home

Dresch Mihaly (1955) ve své tvorbě kombinuje americký free jazz s maďarskou lidovou hudbou. Spoluprocoval s mnoha vynikajícími muzikanty, například Archiem Sheppem, Roscoem Mitchellem, jeho vlastní kvarteto je mimořádné tím, že místo piana používá cimbál. Dresch Mihály hraje na soprán a tenor saxofon, basklarinet a různé maďarské píšťaly, například

Borbély Mihály (1956) hraje na soprán a alt saxofon, tarogáto, klarinety a různé maďarské lidové píšťaly. Začínal v roce 1974 ve skupině Vujicsics, s níž zpívala i Marta Sebestyen. Vydal mnoho desek a spolupracoval například Charlesem Lloydem, Jiřím Stivínem, Trilokem Gurtu. Byl, s celou kapelou Vujicsics, členem vynikají kapely Vent d´Est, jíž vedl francouzský multiinstrumentalista Miguel Montanaro a jež sdružovala muzikanty z Francie, Čech, Slovenska a Maďarska.

http://dreschquartet.hu/

——————-

Ramsch und Rosen (Rakousko) – Lidová hudba současnosti.

Julia Lacherstorferová (zpěv, housle) a Simon Zöchbauer (zpěv, trubka, citera a další nástroje) se probírají tím, co je, a co bylo, starými obrazy, rukopisy a řádky a hledají staré melodie. Jakmile opatrně setřou vrstvu prachu, ukáže se to skryté často jako skutečný poklad. Provozují hudbu, která staví mosty mezi časem, ve kterém hodiny bily úplně jinak a současností, v níž můžeme být spojeni s celým světem a kde si z neskutečné mnohotvárnosti možností musíme vybrat ty, která se hodí k naší osobnosti. Nejprve vznikne druh lidové hudby, kterou nelze oddělit od jejích provozovatelů a která vychází přímo z nich, z hlubin, ale také z mrkání okem. “Nejkrásnější moment je, když během koncertu vše začne splývat: my s hudbou, naše hudba s publikem, publikum s prostorem a časem, takže existuje jen současný okamžik a jeho zvuky a obrazy.”

http://www.ramschundrosen.at/

————–

Clarinet Factory (ČR)  – je čtyřčlenným hudebním uskupením, hrajícícm klasiku, jazz, crossover, ethno, minimalismus, elektroniku, filmovou a divadelní hudbu, soudobou hudba, improvizaci i původní tvorbu. Je vítězem International Songwritting Competition 2005 (USA), kategorie Instrumental a držitelem ocenění Classic Prague Awards 2017.  Soubor tvoří klarinetisté Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl a basklarinetista Petr Valášek.

Od vzniku souboru uplynula již více než jedna dekáda, během níž se kvarteto snažilo interpretovat nejrůznější žánry a experimentovat na poli klasiky, jazzu, elektronické hudby či etna. Počátky činnosti ansámblu, jenž se původně jmenoval České klarinetové kvarteto, se váží ke studiím všech čtyř hráčů na pražské AMU, tedy do první poloviny devadesátých let.

Současná filozofie kvarteta by se dala stručně shrnout slovy člena souboru, Jindry Pavliše, takto: „Nechceme být jen interprety a klarinetisty. V klasice nebo jazzu jsme interprety, v improvizacích a nových mezižánrových projektech i tvůrci. Dříve jsme hráli na klarinety a aranžovali, teď víc improvizujeme, komponujeme, hrajeme i na jiné nástroje a zpíváme. Chceme být souborem, který má co sdělit. Ne muzeem!“ Cíl souboru je jasný – komunikace – a to napříč žánry a napříč generacemi. To vše v sobě skrytě nese i nový a dost možná záměrně abstraktní název souboru Clarinet Factory, pod kterým se nyní bude klarinetové kvarteto na hudební scéně prezentovat a pod kterým se s ním budou jeho příznivci a fanoušci nadále setkávat.

Při přípravě a realizaci jednotlivých tematických programů spolupracují s řadou špičkových českých interpretů (Jana Koubková, Lenka Dusilová, Petr Nikl, Jarda „Traband“ Svoboda, Radka Fišarová…). Chuť souboru pouštět se do netradičních věcí se například odráží v organizování každoročního červnového multimediálního happeningu v zatopeném lomu v Nečíně s hudbou, projekcemi a fireshow za účasti dalších hudebníků. Že je Clarinet Factory souborem originálním, živým a úspěšným dokládají   kladné kritiky v tisku, plodná spolupráce s Českým rozhlasem a Českou televizí. S jeho hudbou se již mohli setkat diváci i v zahraničních kinech, protože kvarteto se významně podílelo na tvorbě hudby k filmu Hidden Things (spol. Picture Start – New York). Z dalších filmů, kde zazněla jejich hudba, jmenujme zejména Rodina je základ státu (2011, režie Robert Sedláček, hudba Michal Rataj a Eternal Seekers), a Signál (2012).

Na české divadelní scéně se kvarteto představilo zejména multižánrovým baletem Spor aneb Dotyky a spojení (2009, Národní divadlo Moravskoslezské Ostrava,  choreografie Igor Vejsada), baletu Kevel (Praha, divadlo Ponec, režie Jan Kodet) nebo  scénickou živou hudbou k představení divadla Komedie Les (2003, Michal Dočekal).

Na jaře roku 2008 se Clarinet Factory dostálo veliké pocty, z mnoha interpretů si je vybral ke svému vůbec prvnímu pražskému vystoupení americký vokalista a performer Bobby Mc Ferrin. Zazněla hravá improvizace na skladbu Vltava. Jedním z milníků historie Clarinet Factory je rozhodně i vítězství skladby Orlík z CD Ozvěny z kamene na prestižní světové soutěži International Songwriting Competition v americkém Nashvillu v kategorii „Instrumental“. Orlík vybrala porota, mezi jejímiž členy jsou takové osobnosti jako Tom Waits, Jerry Lee Lewis nebo Robert Smith z téměř 15 000 skladeb a písní zaslaných z 80 zemí celého světa. Jde zkrátka o soubor, který se snaží navázat na nejlepší tradice české hudby, toto dědictví rozvíjet, a přitom se nebojí experimentovat, hledat neprobádané oblasti a být invenční v duchu celosvětového trendu propojování žánrů. CF vystoupili např. na festivalech či koncertech Jazz Peak Sofia (BG), Mitte Europa (D), Inalfa festival (NL), Struny podzimu (CZ), Colours of Ostrava (CZ), Mezinárodní jazzový festival (Praha,CZ), Jazzlent Maribor (Slo), Lípa Musica (CZ).

http://clarinet-factory.cz