ROMANOVSKÁ HAVLÁKOVÁ JAKEŠ & LÁTALOVÁ / CZE

ROMANOVSKÁ HAVLÁKOVÁ JAKEŠ & LÁTALOVÁ / CZE

Hudebně pohybová improvizace na téma ozvučený pohyb, rozpohybovaný zvuk, svoboda, inspirace, samota, podpora, soběstačnost, teď, zelená, která bude na festivalu provedena v kontextu přírodní scenerie a románské zvonice, slibuje podmanivý zážitek.

Anna Romanovská Fliegrová vystudovala hru na housle na Pražské konzervatoři. V červnu 2008 dokončila magisterské studium na PedF UK v Praze (obory housle a hudební výchova). V dubnu 2006 a 2007 reprezentovala UK na mezinárodních mistrovských kurzech komorní hudby v programu Evropské unie MUSTUFE (music study festival) v Litvě. V rámci vysokoškolského výměnného programu Erasmus studovala jeden semestr na St. Patrick’s College of Dublin a absolvovala též čtrnáctidenní stáž na partnerské univerzitě v Moskvě.

Od svých studií na konzervatoři se Anna souvisle věnuje interpretaci soudobé hudby. Je stálou členkou komorního orchestru Berg (od roku 2000) a již pět let spolupracuje s Petrem Kotíkem na projektech Ostrava New Orchestra a New Opera Days Ostrava.

Díky inscenaci Schwarz auf Weiss německého autora Heinera Goebbelse, kterou uváděl Orchestr Berg na Strunách Podzimu v roce 2009, se Anna začala učit hrát na japonský nástroj koto. O rok později byla pro ni napsána skladba s názvem Lacrimosa pro barokní housle, koto, tam-tam a smyčce mladého českého skladatele Slavomíra Hořínky a v roce 2017 kompozice nazvaná Tredecimchordon 4 koto Ddc. Vlastislava Matouška.

V současné době Anna využívá hru na koto především ve volných improvizacích s Triem Romanovská Tichý Hrubý. Trio letos vydává své již páté CD u slovenské Hevhetie a pravidelně vystupuje s hosty širokého hudebního spektra – sopranistka Hana Blažíková, vokalistka Annabelle Plum, undergroundový saxofonista Vratislav Brabenec, německý bubeník Klaus Kugel či irský houslista a hráč na violu d’amore Garth Knox a další. Anna vyučuje hru na housle a hudební teorii na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze a jako lektorka spolupracuje s dětským studiem Ponec.

Jana Havláková se narodila se v Praze do muzikantské rodiny, kde se doufalo, že se děti vydají cestou studia lukrativních oborů slibujících zajištěnou budoucnost. Janu to ale vždycky táhlo jinam, i když velice neurčitě.

Jana tak dílem náhody a silou intuice vystudovala mongolistiku včetně absolvování několika stáží v mongolských stepích, kde intenzivněji, než v srdci Evropy pocítila, co je v životě podstatné. A tak se rozhodla rozvíjet přirozené sklony k improvizaci na housle i v pražských vzdělávacích institucích. V současné době je vděčná za inspiraci od Jiřího Slavíka, se kterým má hodiny na jazzové katedře na HAMU a za komunitu přátel se stejnou vášní k hudbě, kteří ji obklopují. Janu baví pronikat do hloubky hry na nástroj, interpretace klasické hudby (hraje ve smyčcovém kvartetu), nejvíce pak do hlubin možností vlastní invence a do umění přetvořit své představy ve skutečné skladby a zvuky – v hudební sdělení, které by nekompromisně hovořilo k lidem. Můžete ji slyšet hrát s Uthandem, příležitostně i jinde, v současnosti s nižší frekvencí, neboť má malou Františku.

Milan K. Jakeš se narodil v Hodoníně na jižní Moravě, v současnosti působí v Praze, kde studuje její povahu.

Vystudoval Konzervatoř a Vyšší odbornou školu Jaroslava Ježka (obor housle) pod vedením Lukáše Kuty a Mária Illéše. Nyní studuje třetím rokem obor Jazzová interpretace na HAMU (pod vedením Davida Dorůžky a Vojěcha Procházky) a jeho vášní je také bádání v rozmanitých vodách všemožných folklórních tradic.

Je členem skupin Free Balkan Quintet, Futur Swing, Kvintesence Quartet, Prague Quiet Music Collective, Talaqpo, Qaraba Ensemble, Sevdah Ensemble, Stratocluster a MAOMAH. Pod pseudonymem Mitakuye Oyeasin se věnuje ryzí akustické tvorbě i elektronickému experimentování. Oslavuje spontánní improvizaci jako možnost odpoutání se od pevných pout a konsenzů reality. Vše je dovoleno, hra tvořivé imaginace začíná. Jediné, co máme, je naše odpovědnost na cestě životem.

Projekt Unexpected Green

Projekt Unexpected Green houslového tria Romanovská Havláková Jakeš a tanečnice, lektorky a performerky Jany Látalové.  Nápad propojit improvizační houslové trio a tanečnici a performerku Janu Látalovou vzešel od houslistky Anny Romanovské. Pro letošní vystoupení na festivalu Dobršská brána k sobě přizvala tři umělce, pro jejichž umělecké vyjádření je důležitým stavebním kamenem právě improvizace. Svoboda v ní obsažená se týká tance či pohybu, jako v případě Jany Látalové (s Annou pravidelně spolupracuje v Dětském studiu divadla Ponec), i hudby.

S houslisty Janou Havlákovou a Milanem Jakešem Annu poprvé propojila kontrabasistka Klára Pudláková ve svém seskupení MAOMAH. To, co tyto tři hudebníky sbližuje, pojmenoval asi nejlépe M. Jakeš: „Oslavujeme spontánní improvizaci jako možnost odpoutání se od pevných pout a konsenzů reality. Vše je dovoleno, hra tvořivé imaginace začíná. Jediné, co máme, je naše odpovědnost na cestě životem.“

Anna Romanovská (housle)

Jana Havláková (housle)

Milan Jakeš (housle)

Jana Látalová (tanec, performance)

Koupit lístek